Cada dia estic més convençuda de què una de les principals raons que em mouen a estar on estic, és aconseguir el reconeixement, la recuperació -diria jo-, dels valors de la ciutadania, i oblidar-nos una miqueta de l’individu com a protagonista únic i absolut de la societat.

Segurament els comportament polítics als que estem acostumats al nostre poble han fet més fàcil l’assimilació d’aquest tipus de discurs: “Ací el que importa sóc jo; jo, i allò que és meu. ¿Què més em dona a mi com funcionen les coses, si a mi em va bé?”

És cert, ben bé hi ha molta gent que podria pensar: ¿què ens importa com van les coses si no tenim cap oportunitat a conéixer-les de prop? ¿si no ens sentim lligats, compromessos, amb allò que passa al nostre voltant?

¿Què faig jo si no tinc l’oportunitat de participar, de ser escoltat o escoltada?

¡Quantes voltes ens hem fet aquestes preguntes!

Això és el que jo vull aconseguir, que cada ú de nosaltres, de tots els veïns i les veïnes de Rocafort, sapiam que som l’eina imprescindible per tirar endavant el nostre poble, i per canviar-lo per a millorar-lo.

Un ciutadà ha de fer valdre els seus drets, i ha d’acomplir les seues obligacions. Un ciutadà forma part responsablement de la vida del seu carrer, del seu barri, del seu poble: participa, tria, decidix, negocia, parla, i vigila diàriament què fan els polítics amb el  seu vot. Perquè un ciutadà no vota només quan és convocat a les urnes, un ciutadà vota cada dia, i demana explicacions.

Un individu, però, pot no sentir-se compromés amb allò que passa ni tan sols a la seua escala. Un individu té drets també, ¡és clar!, encara que les seues obligacions només passen pels seus interessos -legítims, aixó sí- però gens arrimats als de les persones que conviuen amb ell.

Aquesta diferència de comportaments pot ser alimentada des dels poders polítics; per aixó crec que l’actuació des de les institucions ha de ser modèlica en aquest aspecte també. Haurà de ser la nostra obligació -la dels polítics- entregar als veïns la informació necessària de quines són les nostres actuacions en la gestió municipal, les eines perquè hi puguen participar, de tal manera que siguen ells mateix els que decidisquen si se sumen a una acció ciutadana activa, o pel contrari, opten per mantenir una actitut allunyada de qualsevol compromís.

